PURE NATURE - Een kijkje in het script
Even poseren voor de camera!
Het interview
Vragen zoals: Welke rol speel je? Was het moeilijk om zelf een verhaal te schrijven. Was het spannend om op te treden voor publiek? Waar gaat jou toneelstukje over? Wat hebben jullie het seizoen zoal gedaan in de lessen? Ben je tevreden? Wat vond je wel en niet leuk?
En dan wordt er geschminkt, je wil er toch toppie uit zien....
Met een overleg en warming-up
Gabielle Wijnakker introduceert het publiek en interviewt Yvonne
De zaal gevuld met trotse ouders.....
De Voorstelling
Nodig: Stoel en script
1.Rochel komt op met stoel en script. Ze gaat zitten lezen en schrijven. Ze is de regisseur van een toneelgroep. Ze leest en schrijft, scheurt papier van haar script af en gooit dit weg. Ze schrijft steeds sneller. Haar tijd dringt en het stuk moet af. Loopt dan af.
2. Veronique. Birgit en Esmee komen op. Veronique geeft Birgit en Esmee een kauwgompje en steken dit in hun mond. Ze gaan er lekker op kauwen en spelen een beetje met de stukje kauwgom, maken er draden van en trekken dit uit hun mond. Blazen bellen van de gekauwde kauwgom. Dan hebben ze er genoeg van en plakken de kauwgom lekker onder de stoel. Lopen giechelend af....
3. Bewegingsstuk met strakkelijnen en veel improvisatie. Kinderen komen om beurten op. Ze hebben allen een nummer gekregen. Ze lopen in strakke lijnen door de ruimte en als ze iemand tegen het lijf lopen of hun lijn loopt dood, dan haken ze in strakke bewegingen af en lopen weer verder met een strakke lijn.
Twee kinderen stappen uit en gaan een denkbeeldige muur verbeelden. Ze lopen in strakke lijnen naar elkaar toe en maken de ruimte hierdoor steeds kleiner. De ander kinderen lopen door. De ruimte wordt zo minimaal, zodat de kinderen alleen nog kleine beweginkjes kunnen maken, rondjes, draaiinkjes. Dan lost de muur op en de kinderen hebben weer de ruimte om in strakke lijnen door de ruimte te bewegen. ieder kind zoekt een plek, waar hij/zij gaat staan, liggen ,ziten en gaat 2 a 3 improviasatiebewegingen uitbeelden op 2 vierkante meter.
Een ander aangewezen kind gaat door de ruimte lopen en loopt als het ware door een bos. Het kind stopt op sommige momenten voor een bewegend persoon. Zodra het kind voor deze persoon topt, stopt ook het kind dat improvisatiebewegingen maakt. Dan loopt het kind weer verder. Ook de bewegingen van het kind gaan weer door. Dan gaat het kind sneller en sneller lopen, ook de andere kinderen gaan sneller en sneller bewegen. Het kind loopt hard. Het lijkt een grote machine aan het worden. Op de climax stropt het kind middenin en gaat bewegingen maken op zijn/haar vierkante meter. De kinderen om hem/haar hen stromen met hun bewegingen samen tot een grote klont. Na een paar minuten lost de klont zich op en loopt ieder kind weer in strakke lijnen door de ruimte. Op nummer gaat ieder kind af. Er blijven twee kinderen over. Een kind loopt naar het midden en doet haar/zijn bewegingen. een ander kind loopt er met zijn, haar bewegingen, in een cirkel omheen. Als de muziek stopt, stoppen de twee kinderen abrupt.
4. Sanne speelt denkbeeldig op een fluit.
Esmee vertelt haar verhaal over rollen in het gras. Onder het vertellen rolt ze hier denkbeeldig in het lekkere groene gras.
5. Sanne vertelt haar verhaal over "pesten". Mathijs komt op en verbreekt het spel van Esmee. Mathijs begint Sanne te pesten. Hij heeft de pik op haar, grijpt haar bij haar haren. Dat doet pijn!! Esmee begint te huilen.... Hij trekt haar met haar haren over het gras. Esmee begint nu te krijsen en te gillen!!! Sophie een vriendinnetje komt op rennen. Mathijs schrikt en wordt bang en rent weg. Sophie helpt haar overeind, troost haar en slaat een arm om haar heen. Samen lopen ze af.
Nodig: Een judo pak en beker
6. Mathijs komt op met Rens. Mathijs vertelt zijn verhaal over judo. Zijn tegenspeler komt op lopen. De andere kinderen komen ook op lopen en spelen voor publiek en juichen en roepen. Mathijs wint de wedstrijd en krijgt van een van de kinderen een prachtige beker.
7. Ieder kind komt om beurten op en beeld ieder zijn eigen tik uit. In lange rij naast elkaar gaan staan en je tik uit blijven beelden, herhalend. Britt komt op en neemt plaats voor de rij en doet een andere beweging.
De groep kijkt naar haar, ze twijfelen en nemen dan langzaamaan haar bewegingen over van Britt. Langzaam komen ze in hun bewegingen naar Britt toe. Mathijs blijft over en gaat met zijn eigen bewegingen af.
MUZIEK: FADE OUT
Nodig: gitaar en klapstoeltje
8. Mathijs komt op met gitaar en stoeltje. Hij voegt zich tussen de groep. Hij begint een liedje te spelen en alle kinderen staan plotseling stil. Zijn Liedje maakt indruk en hun aandacht in kijken is nu op hem gericht.
Langzaamaan beging iedereen te bewegen door de ruimte, zittend, liggend. staand. Rochelle gaat naar Mathijs en gaat bij hem op de grond zitten. Zijn voeten trekken haar aan en ze begint met zijn voeten te spelen. Dit spel trekt de aandacht en alle andere kinderen komen ook dichterbij en gaan bij Mathijs op de grond zitten. Ze kijken en luisteren aandachtig naar zijn gitaarspel. Ze bewonderen hem. Mathijs gaat na een paar liedjes gitaar spelend af. De kinderen gaan op de grond liggen en geraken in dromenland.....
Timing van muziekinzet geeft Britt zelf aan.
9. Britt staat op uit dromenland en beveelt iedereen op te staan. We zijn nu in een dansschool. Britt vertelt haar verhaal over de dansschool. Ze heeft zelf een dansschool en iedereen oefent hard voor de aankomende dansvoorstelling. Mathijs en Rens spelen de choreografen/regisseurs. De groep gaat oefenen op de aanwijzingen van Britt. Na het stuk gedanst te hebben geven Rens en Mathijs hun oordeel en wat beter kan. Morgen gaan ze verder met oefenen. Iedereen gaat naar huis en vroeg naar bed.
Nodig: Een eigen gekozen muziek op C/D
10. Veronique en Ingeborg willen nog wat langer blijven op de dansschool. Britt vindt het prima en zegt, dat ze tegen de conciërge moeten zeggen de deuren af te sluiten als ze klaar zijn. Britt gaat af. Sanne en Sophie vinden dansen zo en fijn en ze oefenen samen de leukste dans. Heerlijk dat zwieren samen..... Na een half uurtje kunnen ze alle pasjes uit hun hoofd.
11. Sanne loopt alleen door de ruimte. Sophie maakt zelf geluiden op de bewegingen van Sanne. dit wordt een mooie voorstelling, alles gaat goed. Dan plotseling schrikt Sophie ergens van en schreeuwt. Sanne rent bang weg. Sophie rent met haar mee.
Nodig: een vlieger
12. Ingeborg heeft een mooie vlieger cadeau gekregen op haar verjaardag. het waait lekker en niet te hard. Een mooi moment om haar vlieger uit te proberen. Ze vertelt een verhaal over haar vlieger en speelt met haar vlieger.
Nodig: T/shirt met bliksemmotief erop, aluminiumfolie, regensnippers (materiaal eigen keuze) en regenjasje
13. Jorein komt op en speelt in haar verhaal. "Ik ben bang voor onweer en bliksem". Ze heeft een truitje aan, waarmee ze zelf de bliksem uitbeeld samen met stukjes aluminium folie beeld ze ook de regen uit.
Ze gaat naar buiten en het begint te onweren en te bliksemen. Ze trekt haar bliksemtruitje aan. Ze wordt nu zelf even de bliksem en danst als de bliksem door de ruimte. Ze scheurt aluminiumfolie in stukjes en gooit deze in de lucht. Het begint te regenen en ze trekt haar regencape aan. Het plenst....Ze begint zich langzaam lekker te voelen in de regen en onweer. Ze is nu niet meer bang voor de onweer en bliksem. Ze raapt de druppels regen op en vouwt de bliksem onder haar arm en gaat huppelend af.
Nodig: Een paar kussentjes en dvd'tjes.
14. Rochelle komt op en vertelt haar verhaal over......Ik kijk helemaal alleen dvd, want dat is spannend!!!
Ze kiest zelf een film en topt deze in de dvd speler. Eerst kijkt ze naar de film van Minous en een leuke tekenfilm. Daarna kiest ze voor een spannende griezelfilm. Dan plotseling als het heel er spannend wordt komen Rens, Anne en Sophie uit de film kruipen. Ze worden levend. Ze komen als griezels op haar af. Ze krimpt in elkaar van angst en wrijft eens flink in haar ogen. Ze opent voorzichtig haar ogen. Dan ziet ze dat haar levendige fantasie slechts verbeelding was. Snel loopt ze naar de dvd-speler en haalt de dvd eruit. Ze kijkt nog wat angstig rond. Nu gaat ze slapen helemaal alleen......
Nodig: Cadeautjes mooi ingepakt met strikken, een kauwgomballenboompje, aarde en emmertje en een schepje.
15. Renz vertelt zijn verhaal over de kauwgomballenboom op het podium. Hij geeft een feestje en nodigt zijn vriendinnetjes, Sophie, rochelle en Anne uit. Hij krijgt allerlei leuke cadeautjes. Er sit zelfs een heel bijzonder cadeau bij, een kauwgomballenboom. Deze gaat hij palnten, want er zitten zelfs al worteltjes aan het boompje. Er groeien zelfs al kauwgomballen in allerlei kleuren aan het boompje. Als de boom straks groot is nodigt hij iedereen uit om mee te komen plukken en snoepen. Renz geeft iedereen een lekkere kauwgombal van zijn boompje, want hij heeft er genoeg en er groeien toch weer nieuwe ballen aan.......
Nodig: Een vlindernetje aan stok,horloge en vlindervleugeltjes en swierend jurkje.
16. Sophie vertelt haar verhaal over de vlindertuin. Anne speelt voor vlinder. Ze is een heel speciale vlinder vol met prachtige kleuren. Ze vliegt van boom tot boom en van struik tot bloem, tot bloem. Sophie is op zoek naar vlinders en heeft een vlindernetje bij zich. Ze ziet de mooie vlinder en sluipt er heel voorzichtig en zachtjes naar toe. Wat een mooie kleuren......Sophie schrikt,kijkt op haar horloge,oei,het is al laat en ze moet op tijd thuis zijn voor het eten. Ze rent achter de vlinder aan. De vlinder vliegt weg. Ze rent er achter aan. Dan opeens......pats.....een snelle reactie met haar netje en ze heeft de vlinder te pakken. Ze neemt de vlinder mee naar huis......
MUZIEK: FADE OUT
Nodig: Een blokfluit, muziekblad met standaard en hartenknuffel en knuffelkonijn.
17. Veronique speelt op haar blokfluit een liedje.
Verhalen lopen in elkaar over.
18. Ingeborg vertelt haar verhaal over een konijntje en over verliefd zijn. Ze is heel verliefd op een leuke jongen.......
Nodig: Zelfgemaakt mes
19. Anne vertelt haar verhaal over een speeltuin. Als ze gaat spelen in de speeltuin, bemerkt ze, dat er elke keer een speeltoestel verdwenen was. Zo had je steeds minder toestellen om leuk op te spelen. De buurt ging dit uitzoeken en wat bleek na veel zoeken, dat een boze man in de nacht, elke keer een speeltoestel stiekem in zijn auto stopt en mee naar zijn huis neemt. Mathijs speelt de boze man en komt op met een mes. Hij kijkt verdacht rond. Hij doelt niet op de kinderen, maar vindt de speeltoestellen leuk. Hij sleept ze in zijn auto en rijdt er mee naar huis. Hij zet de speeltoestellen in zijn huis en in zijn tuin. Zo heeft hij een mooie gratis speeltuin en kan hij lekker elke dag thuis spelen met deze leuke speeltoestellen. Overal haalt hij de speeltoestellen vandaan uit elke stad. Na zijn 99e speeltoestel ontvreemd te hebben is zijn verzameling compleet!!!
Nodig: Gekleurde rokjes als handdoek en een duikbril met snorkel
20: Renz vertelt zijn verhaal over het strand. Iedereen gaat op het strand spelen. De meisjes nemen hun gekleurde rokjes mee, ook als handdoek. Renz wilt gaan zwemmen in de golven. Hij wil graag onder water kijken. Loopt het strand op en haalt zijn duikbril met snorkel en zet deze op. Hij gaat het water in en duikt onder water. Hij ziet allemaal mooie gekleurde vissen zwemmen. Ook ziet hij een krabbetje op de bodem kruipen en hele mooie gevormde schelpen liggen in het zand en zelfs.....oeps, daar zwemt een hele grote kwal!!!. Daar moet je voor oppassen, want die steken!!! Snel zwemt hij het water uit. Als hij op het strand komt, ziet hij veel mensen lekker in de zon liggen. Een gevarieerd tafereel met al die gekleurde handdoeken, zo op het strand. Het ziet er vrolijk en gezellig uit en Renz pakt zijn handdoek en gaat ook lekker in de zon liggen luieren en even wat lezen......
MUZIEK: FADE OUT
Nodig: Stokje met gekleurde slingers er aan en gekleurde rokjes
21. De hele groep een gekleurd rokje aan doen, behalve de jongens en dansen in verschillende choreografieen op muziek met een stokje en slingertje eraan. Na de dans in een slurfvorm aflopen.
Nodig: Vlindernetjes, vlinders op stokjes. Een hele grote vlinder voor op je hand.
22. Veronique vertelt haar verhaal over een vlindertuin. Britt en Marit spelen in deze tuin, met prachtige gekleurde vlinders. Sommige vlinders komen zelfs op je hoofd, armen of handen zitten. Ze hebben prachtige kleuren. Met het netje, dat ze meegenomen hebben proberen ze een paar vlinders te vangen. Dan zien ze een hele mooie grote vlinder. Ze vangen de vlinder met hun netje. Nu kunnen ze de vlinder van heel dichtbij bekijken. Daarna laten ze de vlinder weer vrij, want anders gaat hij misschien wel dood......
Nodig: Een gekleurde strandbal
23. Marit vertelt een mooi verhaal aan Birgit. Na het verhaal gaan ze samen spelen met een gekleurde strandbal. Ze speelt in het geheim met haar, want haar vriendje is heel erg jaloers en ze mag niet met een ander vriendinnetje spelen. Plotseling komt Rens op en ziet dat Marit toch met een ander vriendinnetje aan het spelen is. Hij is boos en jaloers. Birgit praat met Rens en stelt voor om met z'n drieën te gaan spelen. Na een beetje overpeinzingen vindt Rens het goed. Blij spelen ze samen met de bal en alles is gelukkig nog goed afgelopen. Samen omarmt af.....
Nodig: Gekleurde hoepels en ringen
24. Iedereen komt op met gekleurde hoepels en ringen. Met je hoepel of ring bewegen en dansen op de muziek.
MUZIEK: FADE OUT
Iedereen af
Nodig: Gekleurde Spaanse dansjurk, Spaanse dansschoenen en gekleurde bloem voor in het haar.
25. Ingeborg komt net van de Spaanse dansschool. Ze heeft een prachtige dans geoefend. Ze wil deze dans nog een keer oefenen.....Daar gaat ze wil maar een ding en dat is.....dansen.....
MUZIEK CD NO: 9 AAN
Ze danst en oefent en danst........het gaat steeds beter, draaien, stampende voeten...... de pasjes....gelukkig is er niemand op het plein en heeft ze alle ruimte om te dansen........
MUZIEK NO 9: FADE OUT
Na het dansen is ze moe......Ze vertelt een verhaal over moe zijn en alle drukke dagen die ze in een week heeft. Het is echt vermoeiend, om altijd zo druk bezig te zijn, daar wordt je echt moet van. Ze hoopt dat ze morgen een minder drukke dag heeft. Ook vertelt ze over haar boomhut in het bos. De boomhut is een geheime plaats voor haar en niemand mag weten waar de hut is. Je hebt een wachtwoord nodig, om deze hut te kunnen vinden. Een paar vriendjes en vriendinnetjes mogen weten, waar de hut is......maar aan een vriendin vertelt ze het lekker niet......!
26. Improvisatie stukje met drie groepjes kinderen. Beeldvormingen in groepjes en om beurten op komen en met je groepje uitbeelden op muziek. Muziek fade out na het laatste groepje en af.
MUZIEK: FADE OUT
Nodig: Een beker
27. Sanne vertelt haar verhaal, dat ze graag beroemd wil worden. Na het vertellen van haar verhaal is ze moe en valt ze in slaap. Als ze wakker wordt loopt ze over straat en komen er twee meisjes naar haar toe en vragen om haar handtekening. Ze is dolblij, dat ze herkend wordt, als een beroemd meisje. Ze begint te zingen en zingt de sterren van de hemel. Ze krijgt een prachtige beker. Ze is zo blij, dat ze haar lied nog een keer gaat zingen. Dan komt plotseling de hele groep op en iedereen zingt met haar mee......Het Lied over Beroemd Zijn......
Aan het einde van het lied juicht, roept iedereen: "WIJ ZIJN BEROEMD!!!!!
He, even uitblazen, dat was spannend in zo'n voorstelling spelen.....
Jan geeft ons allemaal een leuk presentje!
Wat vond je er van om jouw eigen geschreven verhaal/toneelstukje voor het publiek te spelen enne hoe doe je dat.....????
Inez houdt een toespraak voor het publiek, kids en Yvonne.
Het grote cadeau en tevens afscheid van Theater Tierelier. Yvonne krijgt een getuigschrift voor 12 jaar toneel t/m 2009. tel maar terug, wanneer ben ik daar begonnen ??....Waauw, wat een mooi origineel cadeau!!!
Alle kinderen mogen met plezier hun handtekening op mijn getuigschrift zetten!!
Met mijn 12 jaren vol theaterplezier een optocht door de zaal met de kids er achteraan. Tranen in tuiten.....en een glimlach.
LAATSTE NOTE THEATER TIERELIER
Ik had dit nog wel jaren vol kunnen houden, echt het verveeld nooit. Elk jaar samen met de kinderen op zoek gaan naar leuke ideeen voor een nieuwe voorstelling. De contacten met de ouders, de regisseurs. . De Tierelier vergaderingen, lekker samen brainstormen voor het aankomende theater weekend. Ik heb hier veel ervaring op mogen doen. Je was geheel vrij om je hierin creatief te kunnen ontplooien in heel je wezen, samen met de kinderen.
Dan kom je op een gegeven moment, toch tot het besluit om er mee te stoppen. "Tja, hoor je dan om je heen zeggen, waarom zou je stoppen, als het zo goed bevalt en alles leuk en goed en prettig is?"
Ik was toen bezig met een paar mensen om Het Nijmeegs Stadstheater op te richten en wilde me daarin verder ontplooien. Het gegeven, de opgedane ervaringen, die ik hier geleerd heb, dit door geven en verder te ontwikkelen naar eigen inzichten. "Dat leek me wel wat, dus eigenlijk stopte ik niet, maar ga er op een andere manier mee verder. Mooi toch, als het zo kan en je pad verder kunt bewandelen hierin.
Ik wil Theater Tierelier bedanken voor de mooie en gezellige tijd, die we samen gehad hebben. Inez voor al het geregel, het samen werken met de andere regisseurs, Jan Bredie voor al zijn hulp met de voorstellingen en Sjef de Rouw voor de muziek, want we hebben samen heel wat uurtjes doorgebracht achter die computer van hem..... en vergeet ook de belichtingsmannen en vrijwilligers niet, ouders, die hun steentje altijd bijdroegen in een kledingstuk of rekwisiet en vooral bedankt PUBLIEK!!!
Yvonne bedankt Theater Tierelier voor de geweldige tijd.
Theater Tierelier heeft nu de verzamelnaam Perspectief en is gevestigd in Beuningen, bij de molen, waar ze elk jaar met verschillende leeftijdsgroepen theatervoorstellingen op de planken brengen.
En dan is er koffie,thee, frisdrank en zelfs een biertje of een wijntje even lekker ontspannen met z'n allen........